torsdag 7 augusti 2014

En lugn trivsam afton

Konserten med Janne Schaffer blev precis så trivsam och avkopplande som man på förhand kunnat ana. Vi anlände en alldeles perfekt sommarkväll till vackra Husby Säteri lagom till konsertens början. Knappt hade vi hunnit veckla ut våra medhavda stolar och dukat upp vår lika medhavda matsäck när den levande legenden - för det får man ändå säga att han är - lite försynt steg ut på slottstrappan.

Med små berättelser tog Schaffer med oss på sin livsresa som ackompanjerades av utvalda stycken från hans karriär. Det var bitvis mycket underhållande, bland annat historien om när en då okänd Bob Marley sov i ett villapannrum i en Stockholmsförort under tre månader.
En sak som möjligen gjorde mig besviken var hur flyktigt åren med ABBA avhandlades. Har man som Janne Schaffer spelat med en av musikhistoriens absolut största artister under så många år borde han både berättat lite mer samt spelat mer än en låt från bandets repertoar.

Inklusive en halvtimmes paus var konserten på knappa tre timmar och det kändes ganska lagom. Tiden gick fort och de anekdoter som berättades förhöjde helhetsupplevelsen. Att karln är ett musikaliskt geni visste man ju sedan tidigare. Som jag tidigare sagt är inte det här den typ av konsert jag brukar bevista, men jag är i sanning glad att vi tog oss till Husby Säteri denna ljuvliga sommarkväll.

Kvällen var mycket trivsam och lyckas man med konststycket att spela så vackert så min flickväns ögon fylls av tårar så har man en given favoritplats hos mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar