fredag 20 maj 2011

Lyckad megavecka

Herrejösses, vilken suverän minisemester jag och polaren fick i Stockholm! Onsdagen började med en biltripp från Göteborg till Stockholm. Givetvis förlade vi vårt fikastopp på café Broadway i Norrköping, Eldkvarns gamla stamställe. Vi var ett gäng i bilen, och förslaget kastades fram och som den Peking-bo jag ännu är i själ och hjärta erbjöd jag förstås en guidning.
Sedan bar det upp till huvudstaden för incheckning på ett makalöst bra vandrarhem/hotell vid Fridhemsplan innan Roger Waters The Wall väntade.




Som väntat var konserten magnifik, en sanslös kombination av konsert och teaterföreställning. Man var helt tagen efteråt. Perfektionisten Waters hade lyckats med allt, och man blev än en gång påmind om vilket mästerverk The Wall alltid varit.
Torsdagens höjdpunkt var ett besök på Sveriges Radio. Min barndomskamrat och gode vän Lasse hade fixat ett studiebesök för mig och Thomas (ja, kompisen lystrar också till detta vackra namn), vilket bland annat innehöll en hel radioshow där vi skull ratta och spisa lite god musik ur det tyngre alfabetet. Fyra timmar har aldrig gått så fort! Kvällen avslutades med en sagolik middag på en indisk restaurang.

Fredag, och dags för kanadensiska powertrion Rush. Tre timmars konsert där ett framförande av hela monsterplattan Moving Pictures ingick stod på menyn. Fantastiska platser nära scenen i kombination med ett helt klanderfritt framförande från ett inspirerat band uppbackat av perfekt ljud- och ljusshow. Kan det bli bättre? Nej, inte mycket! För min del var Rush konsert stråt vassare än Waters, men det handlar också mycket om att jag håller herrar Lee, Lifeson och Peart högre rent generellt. Jag såg Rush för några år sedan och det var minst lika oerhört bra denna gång.

Fyra dagar avslutades med en resa hemåt på lördagsförmiddagen, och vi var rörande överens om att det här blir något att minnas hela livet. För att överträffa denna lilla paketupplevelse måste det till något alldeles extra. Vi hade för övrigt också tur med vädret...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar