måndag 24 september 2012

Nördigt intressant och upplysande

Såg dokumentären om Pink Floyds suveräna album "Wish You Were Here" härförleden, jag fullkomligt älskar program eller filmer av det här slaget. Onekligen är målgruppen nördar som jag själv, då det handlar om fördjupning och oftast kräver en viss förhandskunskap.

Nämnda platta håller jag högt i Pink Floyds diskografi. Som efterföljare till monstret "Dark Side Of The Moon" hade man mycket att leva upp till, men som man levererade. Inledande hyllningen till grundaren och forne frontfiguren Syd Barrett "Shine On You Crazy Diamond" är tvivelsutan bland det allra bästa man gjort tillsammans med titelspåret "Wish You Were Here".

Jag har läst biografier om bandet, och har mer och mer insett hur mycket just Syd Barrett betytt för Pink Floyd genom åren. Trots att han bara är med bandets debutalbum "The Piper At The Gates of Dawn" så är hans inflytande fortfarande monumentalt. Jag tycker att Pink Floyds musik rent krasst är ganska utflippad och väl flummig fram till "Meddle" eller möjligen "Atom Heart Mother", men jag har full respekt för att man aldrig hade blivit de giganter som man blev utan den sinnesvide Barrett.

Droger i ohälsosamma mängder, som dessutom orsakade en mental sjukdom gjorde Barrett omöjlig, men medförde att Pink Floyd rent musikaliskt - i min värld - blev oerhört mycket bättre.
Man pratar mycket om Syd Barrett i dokumentären, och historien om när han helt plötsligt stod inne i Abbey Road-studion - mitt under brinnande skivinspelning - är både tragisk och omskakande.

Nåväl, dokumentären är högklassig, precis som plattan den handlar om, så det är bara att försöka de den om ni inte gjort det. Underbar musikhistoria för nördar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar