torsdag 7 februari 2013

Sotdöden sprider sig tyvärr

Jag minns när jag började resa till London som fjunig tonåring. Förutom ett otal mer eller mindre skönt obskyra skivbutiker kunde man alltid slå ihjäl många timmar inne i de stora skivtemplen. Tower Records vid Picadilly Circus och de över flera våningar utspridda giganterna Virgin Megastore och HMV på Oxford Street. De två förstnämnda försvann för flera år sedan, och nu verkaer turen ha kommit till den sista bastiljonen. His Masters Voice ska stänga sextio av sina butiker i Storbritannien i en sista räddningsaktion. Bland annat försvinner den stora butiken vid Picadilly Circus och ett flertal små som den i Wimbledon.

Även om man förstår utvecklingen är det förbaskat trgaiskt och deppigt. Var ska man nu handla sina plattor vid London-besöket? Jag har med en dåres envishet fortsatt att införskaffa musik och film på HMV vid varje givet tillfälle. Mest synd är det förstås om de anställda, och det är deprimerande att se epoker gå under.

I Sverige är vi hänvisade till bensinmacken för att köpa plattor, förutom ett fåtal stretande kämpar, och det är bara en tidsfråga innan man får införskaffa all musik som synnerligen osexiga datafiler. Ettor och nollor i en digital perfektion. Måhända smidigt, men ack så trist.

Snart blir det ett nytt besök i den brittiska huvudstaden och jag ska i alla fall göra mitt yttersta för att försöka rädda kvar den sista spillran i den magnifika skivkedjan. HMV, here I come.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar