torsdag 7 februari 2013

Allt går att sälja

Noterade att den lilla dansanta trion Motörhead expanderar sin kollektion av dryckesvaror och annan merchandise. Från att ha börjat kränga sitt vin utökade man med flera druvsorter. Efter en tid kom så äntligen den dryck som åtminstone jag mer förknippar med rock, nämligen ölen Bastards. I samma veva släppte man sin übercoola vodka, också en mer rättrogen dryck än sura druvor.

Snus med bandets signum återfinns i närmaste kiosk och vill man avnjuta bandets musik utan att störa - eller dela med sig till - omgivningen så görs detta givetvis i hörlurar med Snagletooth tryckt på sidan.

Och så vidare. Förutom Rolling Stones känns Motörhead just nu som det band som nasar ut mest prylar på marknaden. Jag är kluven till detta. Absolut förstår jag varför man gör det. Bandet har egentligen aldrig sålt några jättemängder plattor utan mer en stadig ström - eller möjligen liten bäck - till invigda dårar som jag själv. Som en följd av detta är man en av de mest turnerande akterna inom hårdrocken, och har varit så länge. Nu har man hittat ännu en väg att dryga ut inkomsten och rädda pensionen. Jag kan förstå det, särskilt när man ligger inne med rockens absolut fräckaste maskot.

Inte desto mindre kan jag tycka att det är en smula sorgligt. Det borde räcka med musiken och en turné då och då. Nu ser inte den moderna musikbranschen ut så, och då får man försöka anpassa sig vare sig man gillar det eller ej. Vin är inte min grej, men jag kommer givetvis att införskaffa den senaste prylen inom dryckmerchandise. En Bag In Box utformad som en förstärkare och med Snaggletooth på sidan pryder vilket vinställ som helst. Så är det bara. Like it or not.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar