torsdag 7 april 2011

Status Quo

Satt och slösurfade på Ginza, och hittade ett riktigt fynd. En DVD-utgåva med mitt ultimata favoritgäng Status Quo som slumpades bort. Just Doin' It Live är en upptagning från gubbarnas "stamställe" NEC i Birmingham 2006, första turnén efter att Rick Parfitt blivit frisk från sin cancer.
 Boxen jag snubblade över innehåller, förutom DVD:n med konserten även CD:n med densamma samt massor med onödigt godis som bara nördar som undertecknad kan uppskatta. Klistermärken, poster, en tjock bok med snygga bilder samt ett rasande grannt informationsblad om evenemanget var bara några av attiraljerna som medföljde. Allt detta till det facila priset av 99 kronor. Tack, Ginza!!

Av bara farten beställde jag en DVD till med boogie-kungarna. Från i rocksammanhang inte helt okända Montreaux (Smoke On the Water, någon??) finns en suverän upptagning från 2009 där Quo visar att gammal är äldst. Klass och kvalitet. En 2DVD-combo med medföljande CD slank ner i varukorgen.

Kul att få "återupptäcka" Quo ännu en gång, ett band som jag följt sedan jag var tio år, och som jag sett ett femtontal gånger. Personliga samlingen med plattor och VHS/DVD uppgår till dryga hundratalet i skrivande stund. Jag vet, de har tenderat till att bli den brittiska varianten av Sven Ingvars stundtals på senare år, men live levererar de fortfarande och låtskatten från framför allt sjuttiotalet går inte att snacka bort. Då hade Status Quo både tyngsta gunget och längsta håret, samt ett knippe odödliga låtar framförda med obändig attityd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar