torsdag 7 april 2011

Underbara London

Nyligen hemkommen från en - som vanligt - underbar långhelg i London. Trots att jag varit den brittiska huvudstaden, samt övriga delar av landet förresten, otaliga gånger så tröttnar jag aldrig. Kul också att barnen ärvt min anglofilska fäbless. Nu ska jag inte leverera ett fullödigt resereportage, även om jag skulle kunna skriva oändligt mycket, utan jag nöjer med att konstatera att jag än en gång kommer hem full av lycka samt en direkt längtan tillbaka.


Nåväl, jag hamnade bland annat på musiktemplet HMV på Oxford Street och dess systerbutik vid Picadilly Circus för lite inköp. HMV har även de känt av skivbranschens kris, och är inte vad det en gång varit, men när man hittar dokumentären om Anvil för £5 samt helt nya plattan med Within Temptation för £9 måste man ändå vara nöjd.

Utöver detta var det bland annat ånyo dags att avnjuta musikalen We Will Rock You. Låt vara att det var tredje gången jag såg den, varav andra i London, men Queens musik och den underhållande dialogen är väl sevärd. Prislappen på dryga 200 kronor är ju också helt OK för en musikal i West End. Jag är inte mycket för musikaler annars, men just denna har fastnat.
Imperial War Museum var fantastiskt intressant och givande. Engelsmännen har ju en historia med många krigsinsatser, och de visar gärna upp det. Inte mig emot, när det är såpass professionellt och snyggt presenterat. Där kan man gå hela dagen och kolla på utställningar om Förintelsen, eller studera nedskjutna Luftwaffe-plan m.m. Oerhört givande - och gratis!!

Någon fotboll blev det inte, tyvärr, då vår match elakt flyttades en dag. Detta gör förstås att man direkt hittade en anledning till att snart återvända till ljuvliga London. Ja, det och pubarna förstås, och atmosfären, och stämningen, och folket med sin underbara dialekt, och...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar