onsdag 21 september 2011

New York, New York

Snart är det dags för en semestervecka i New York, staden som bland mycket annat är hemvist för några av mina husgudar som KISS, Blue Öyster Cult och Ramones. Otaliga filmer har spelats in där, liksom de suveräna TV-serierna Vänner (ja, jag gillar den), Seinfeld och Sopranos.

Något av det jag ser fram mot, utöver allt annat fantastiskt som The Big Apple har att erbjuda, är en konsert med gitarrfantomen George Thorogood som vi ska avnjuta på B. B. Kings Blues Club på tisdagskvällen. Ända sedan jag som tonåring såg en fenomenal uppvisning av George och hans Destroyers på en luciarock (en årligen återkommande höjdpunkt på ång-televisionens tid) på TV har jag velat se honom live. Dagen efter sprang jag och köpte hans då senaste platta fylld av suverän rockmusik och makalösa uppvisningar i slidegitarrens konster. Att nu äntligen få se honom live, dessutom i en såpass genuin miljö som denna, ska bli något alldeles extra. Thorogoods besök i Europa, och Sverige, är ju mycket lätträknade, så man måste passa på.

För många är den gode George mest känd för bluesdoftande pärlan "Bad To The Bone" som bland annat förgyllt filmer som "Christine" och "Terminator", men det finns mycket mer godis att hänföras av i repertoaren. En lite bortglömd artist på våra breddgrader, men desto större i the US of A. Det kan bli en bra start på en förhoppningsvis underbar vecka.
"On the day I was born, the nurses all gathered 'round
And they gazed in wide wonder, at the joy they had found
The head nurse spoke up, and she said leave this one alone
She could tell right away, that I was bad to the bone"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar