tisdag 4 oktober 2011

The Man In Black

För att komma i lite amerikansk stämning gjorde jag en kulturgärning. Kvällen innan avfärd till New York såg jag filmen Walk The Line för andra gången. Denna fantastiska film om Johnny Cash är sannerligen sevärd och Joaquin Phoenix är ruggigt bildlik som Mannen I Svart. Jag vill betona, om någon undrar, att countrymusik verkligen inte är min kopp te, men i det här fallet spelar det ingen roll. Dokumentationen om Cash liv är mästerlig och även Reese Witherspoon, som jag tidigare, avfärdat som ett blont våp är helt perfekt i rollen. Hon fick ju de facto en Oscar för rollen också.

Som sagt, mer behöver inte sägas. Denna film rekommenderas till alla som är musikintresserade och till nördar som undertecknad är den ett måste. Den ledde faktiskt till att jag inhandlade en samlings-CD med mannen i fråga, och det säger en hel del. Oavsett om filmen har den inverkan på dig, vilket kanske inte är troligt, tycker jag att den rent filmiskt och dokumentärt är omistlig.

Se den, det är en order.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar