söndag 30 oktober 2011

Holländsk Klass På Trägårn

En konsert jag sett fram mot länge var den med holländska goth-metalcombon Within Temptation på Trägårn. Jag och min gode vän Gary, som rest ända från Blekinge tillsammans med sin son för detta event, laddade upp på eftermiddagen med några väl valda musik-DVD och tillika väl valda drycker.
Vi var fyra stycken som skulle bevista det hela, förutom nämnda tre även Michaela som ännu en gång tog rygg på farsan för ett konsertbesök.

Förbandet Fingertrigger var i sanning en positiv överraskning. Vår skepsis var stor då tre äldre gentlemän iklädda kostym och slips äntrade den minimala scenen, men herrejösses vilket röj de skapade. Denna trio är väl värd att kolla, jag lovar. De finns på Spotify för övrigt för hugade intressenter.

Nåväl, det var ju huvudbandet som vi var där för och som de levererade. Ett fullsatt Trägårn bjöds på ett visuellt och musikaliskt kraftprov, och den klart lysande stjärnan Sharon Den Adel dominerade föreställningen som sig bör. Tonvikten låg på senaste given, den eminenta "The Unforgiving", och inte mig emot då den plattan är riktigt skarp.

Befrieande också med artister som inte tar sin publik för given, utan verkar genuint tacksamma för stödet och utan divalater genomför en närmast komplett spelning. Vi som var där kan bara tacka och bocka.

Jag vet att många anser att dessa flamländare är pretentiösa och pompösa, men det är deras förlust. Visst, det är polerat och kliniskt utfört, men jag ser inte det som något negativt. Samma förståsigpåare kan ju i nästa andetag hylla band som Genesis och Pink Floyd - som jag också älskar - och de står ju också för perfektionism. Resonemanget haltar en smula. Jag hade i alla fall en lyckad kväll och ser gärna att Within Temptation åter kommer hit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar