söndag 30 oktober 2011

Yngwie Malmsteen Goes Knätofs

Moraeus Med Mera är inget program jag följt slaviskt, tvärtom, jag har inte sett något avsnitt alls. Häromkvällen var det dock dags för ett undantag. Allas vår gitarronanist Yngwie Malmsteen var på besök i de fagra miljöerna runt Siljan och det var en kulturkrock man inte fick missa. Den gode Yngwie är en av mina husgudar och framför allt på åttiotalet när hans band innehöll de mycket underhållande bröderna Johansson gjorde den lätt självcentrerade gitarristen några riktigt vassa plattor.

Malmsteen är ständigt en källa till underhållande intervjucitat och även denna gång var han mycket kul att lyssna på. Samtalen mellan honom Moraeus var skojiga och Yngwie var förstås fullbelamrad med guldkedjor och annat glitter, samt givetvis iklädd sina Ray Ban pilot med mörka glas. Att han fortfarande iklär sig spandexbrallor är något bara han kommer undan med numera. Helt fantastiskt i min bok.
Jag har sett Yngwie live ett par gånger och han levererar alltid en högklassig show. Nu var han ensam på plats och framträdde till bandad musik, men lik förbannat öste han på som om han stod på Budokans scen med full besättning. Respekt.
Han avslutade sin enlåts-show med att hiva sin Stratocaster rätt över Marshallstacken så att den landade med ett gigantiskt brak i periferin. Yngwies förklaring att det brukar stå en roddare och ta emot guran är ju faktiskt hejdlöst underhållande.

Tack Kalle Moraeus för att du bistod Sverige med denna kulturgärning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar