söndag 2 januari 2011

Balla böcker

Julen överstökad och några roliga paket låg under granen, bland annat två böcker som de facto fanns på önskelistan. Boken Om Okej var en underhållande återblick till en svunnen tid. Man lyckades vid redaktionen för OKEJ få artister och filmstjärnor att ställa upp på allehanda bus och suspekta fotoarrangemang. Som anhängare av de hårda riffen minns man ju bland annat Dee Sniders vässade tänder och Blackie Lawless slafsande med rått kött. Att såväl Bon Jovi som Europe ställde upp som någon form av lättklädda badgossar var ju mindre smickrande, tur då att deras musik höll måttet (ja, jag gillar faktiskt denna pudelrock också). Många roliga reportage i övrigt också, och när de dessutom kryddat det med uppföljande artiklar om vad som hände bakom kulisserna samt även efteråt, så har i alla fall jag en trevlig stund.

Andra boken som låg i tomtesäcken var Keith Richards utlämnande självbiografi Livet, en bok jag sett fram mot att fördjupa mig i. I skrivande stund har jag ännu inte börjat dissekera verket, men en lättare genombläddring ger vid handen att det blir en mycket givande läsning. Gamle Keith är ju, vid sidan av Lemmy, en av rocken sanna överlevare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar