måndag 31 januari 2011

Oförtjänt okända

Känner att jag måste puffa för ett lysande band, nämligen Dawn Of Silence. Ett eminent metalgäng som härstammar från Finspång ett par mil norr om Norrköping, med rötterna i klassisk 80-talshårdrock-framför allt Iron Maiden. De har hållit på några år nu, och släppte för något år sedan sin senaste, tilllika andra, fullängdare "Wicked Saint Or Righteous Sinner" vilket är en riktig godbit för anhängare av genren.

Lysande melodier kompetent utfört av ett gång entusiaster som till fullo behärskar de grepp som krävs, dessutom kryddat med vass sång av Partik Johansson. En låt som "In Quest For Life" exempelvis skulle nog till och med den mäktige Steve Harris drömma våta drömmar om, medan "Chasing A Ghost" lätt kvalar in på min personliga spellista över "bästa låtar just nu" gång efter gång.
Lägg därtill att grabbarna är oerhört trevliga och jordnära, jag vet det eftersom jag träffat dem i samband med en artikel för ett webzine jag drev tidigare, och därför fötjänar att få kliva ut ur skuggorna från andra mer framgångsrika band. Hade det handlat rätt och slätt om kvalitet och inte bara kontakter och marknadsföring, så hade Dawn Of Silence nu varit ett band som nått stora framgångar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar