söndag 2 januari 2011

Ladies And Gentlemen - The Rolling Stones

Hamnade av en slump framför dokumentären Ladies And Gentlemen - The Rolling Stones som gick på SVT på lördagskvällen. Filmen släpptes första gången 1974 och är inspelad under USA-delen av Exile On Main Street-turnén. Herrejösses, vad bra stenarna var vid den här tiden, något jag i och för sig redan visste, men det skadade sannerligen inte att bli påmind. Ja, jag vet att filmen lämnar en hel del att önska vad det gäller regissörens arbete, bland annat så fokuseras det väldigt mycket på Mick Jagger. Den nerv och det ös som bandet uppvisar i kombination med ett oerhört starkt låtmaterial gör ändå att jag blev fullständigt golvad. Att se Keith Richards så vass (trots det monumentala inmundigandet av nedbrytande substanser som alla minus mister Watts ägande sig åt vid den här tiden) var fantastiskt.Det här var den andra dokumentären i en trilogi som SVT sänt nyligen. Den första var en film om inspelningen av just Exile On Main Street, detta monstersläpp, som jag såg med stor förtjusning. Sista delen väntar i kväll, Martin Scorseses Shine A Light från 2007. Känns som att jag börjar komma in i en ny Stones-revival. Det är dags att dyka ner i skivsamlingen och återupptäcka all fantastisk musik dessa britter gjort genom åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar