tisdag 7 juni 2011

Nya plattor på gång

Skivåret 2011 fortsätter att vara högoktanigt och frustande. Många bra plattor har redan släppts och nu  anländer två av de tyngre riffens härförares senaste givar. Alltid lika makalöst bra Arch Enemys nya käftsmäll är betitlad Khaos Legion. Kombinationen av svintunga riff och smäckra melodier är fortsatt förföriskt, och hur den späda kvinnan Angela Kossow kan uppbringa dessa avgrounds-growl är lika obegripligt som fascinerande.

Frågan är om våra svenska gianter inom extrem-metallen varit bättre än nu. Doomsday Machine är en platta jag avgudat länge, och den har varit min favorit med bandet ända sedan den släpptes. Khaos Legions är faktiskt minst lika bra, och den lär hänga med under många lyssnings-sessioner i framtiden. Vem sa att musikexporten från Halmstad var förbehållen Per Gessle?

Som om inte detta vore nog rullar snart ett annat mäktigt svenskgäng in på arenan. Nya In Flames-given Sounds Of A Playground Fading når hugade spekulanter i mitten av juni. Göteborgs-gänget har nu släppt ett pärlband av fina plattor, och min förväntan är stor. Jag har inte lyssnat in mig på alstret ännu, men det är svårt att tro att In Flames numera skulle göra någon med fäbless för lite käck göteborgs-döds besviken.

Som sagt, skivåret 2011 fortsätter att visa upp sig från sin bästa sida. Vi skriver ännu bara 7:e juni, så än finns det många månader kvar innan vi gör ett bokslut. Vad månde komma framöver?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar