onsdag 13 juni 2012

Filmen Rock Of Ages

Som bekant har det både i bland annat London och New York satts upp en musikal benämnd "Rock Of Ages" under några år nu. En sedvanlig och banal historia kring ung kärlek som man försökt göra lite farlig genom att bygga upp storyn med hjälp av hårdrock. Nu är inte rocken så där väldigt hård, utan det handlar om glamrock och AOR av amerikanskt snitt. Inget fel i det egentligen - dessa genrer har en hel del matnyttigt -   och jag förstår att en musikal med grindcore och trashmetal vore dödsdömd på Broadway eller i West End.

Jag har själv inte sett musikalen, det har istället blivit några varv på "We Will Rock You" när jag varit i London, så jag kan inte bedöma hur den är. Den kan vara dötrist och långtråkig och...alldeles, alldeles underbar.
Däremot blir man en smula tveksam när historien nu kommer på vita duken med Tom Cruise i en bärande roll som rockstjärna. Än en gång, Tom Cruise har gjort mycket bra (faktiskt) och är ibland oförtjänt bespottad, men jag tvivlar ändå på honom i rollen och på filmen i helhet.

Efter att ha läst en del på initierade sajter så är det väl inget Oscarsmaterial, men likväl finns det nog en del underhållande scener och personligheter för alla oss rockers. Det kan ju för all del vara underhållande att se Alec Baldwin i metalfrilla och dito beklädnad och har man lite självdistans till sin egen fäbless för hård rock kan man nog le lite i mjugg emellanåt.

Kanske inte en film att jaga premiärbiljetter till, men en regnig sommardag (tro mig, de finns) eller som en underhållande stund hemma i soffan då spektaklet släppts på DVD kan ju fungera. Jag tror dock att filmen hade vunnit på att få med några autentiska artister från musikvärlden, men så är tyvärr inte fallet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar