lördag 23 juni 2012

Inflation i rockande alkohol

I takt med minskad skivförsäljning har artisterna sökt nya vägar för att försörja sig. I början bedrev både skivbolag och många av deras klienter en fåfäng kamp mot digitala revolutionen. Metallicas rättsliga strid med Napster är väl det mest tydliga och fåniga exemplet. Snacka om att rasera sina fans respekt.

Till slut insåg även bolag och artister att man inte kan stoppa utvecklingen, utan det gäller att följa den och anpassa sig. Därför finns allt mer musik - dock inte allt - att köpa som downloads eller att streama. Jag tycker själv i och för sig att det är lite småtråkigt. Redan när vinylskivan dog sotdöden försvann också lite av tjusningen. Skivmässor blev mindre intressanta och CD-formatets lilla texthäften och omslag var ju chanslösa mot LP-skivans konstverk och textblad.
Nu är ju vinylen åter tillbaka om än i mindre utgåvor, men gamla tider kommer aldrig igen.

Den tydligaste direkta konsekvensen av utvecklingen är ju, som jag skrivit om tidigare, den enormt ökade mängden konserter. Alla är ute på vägarna, band hittar länder de aldrig besökt eller inte varit i på många år, och det är ju bara att glädjas åt förstås.

En annan effekt är den ökade försäljningen av merchandise.Det finns hur mycket som helst att handla med favoritartistens logga eller symboler. Allt från babynappar till skinnrockar finns att lägga pengarna på. En av de tydligaste trenderna finns ändå på Systembolaget (eller i affären för de som inte bor i Sverige). AC/DC, Slayer, KISS, Rolling Stones, Kent (usch) och Motörhead, för att nämna några, har alla lanserat egna viner. De sistnämnda har också haft den goda smaken att släppa en egen vodka också. (Att de även lanserat snus lämnar jag som tobaksantagonist därhän). Dessutom har ju Sammy Hagar en egen tequila som bekant, men han är ju mer seriös då Cabo Wabo som den heter ägs av mannen själv och tillverkningen sker i hans egna bolags regi.

Jag som inte dricker vin mer än i absolut nödvärn har länge undrat när första ölen ska komma. Nu är det här, och inte helt oväntat står de båda Sverigevännerna KISS och Motörhead för det. Lite ironiskt är det ändå att just KISS lanserat både vin och öl då i alla fall Gene Simmons är helnykterist, men i mammons namn kan man bortse från sådana petitesser. "Bastards lager" är det tjusiga namnet på Motörheads bira, sannolikt döpt efter ett av deras bästa album, och precis som med vinerna är förmodligen namnet ballare än själva innehållet. Något som säkert även gäller KISS-lagern "Destroyer".

Strunt samma, jag tycker det var på tiden att det kom även öl, då vin i ärlighetens namn inte är särskilt mycket metal, utan mera Volvo och radhus. Visst inser jag också att det här mest handlar om att dryga ut inkomsten, men vem är jag att klaga när ikonen Lemmy och affärsmannen Gene äntligen visar vilken dryck - förutom Jack Daniels möjligen - som passar bäst till hårdrock. Skål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar