onsdag 5 december 2012

London världens coolaste stad

Åkte på en spontanresa till London nu i helgen. Det är en stad jag varit i otaliga gånger, men aldrig tröttnar på. Bara nu i höst har jag varit över ett par gånger till min favoritstad i världen.
Anledningen denna gång var framför allt att min älskade dotter jobbar som au pair där och då måste man förstås ta chansen att besöka henne. Det blev fem hektiska dagar, som det oftast tenderar att bli i London. Det är så mycket man vill hinna se och göra, och tiden springer iväg som Usain Bolt på rekordjakt.

Bland höjdpunkterna fanns förstås en fotbollsmatch. Det brukar gärna bli en sådan om tillfälle ges. Arsenal hemma på mäktiga Emirates Stadium var en fantastisk upplevelse - även om Swansea tog med sig alla tre poängen hem till Wales - och man inser, liksom varje gång man går på match här, att fotboll på den här nivån inte befinner sig på samma planet som vår korpartade allsvenska. Jag har sett hemmamatcher med West Ham, Tottenham, Fulham och Arsenal (både på Highbury och Emirates) och det är imponerande vilken organisation och vilken industri fotboll är i England.

Nåväl, nu är det här i första hand en musikblogg så ett svep om detta nu. HMV - förkortning av His Master's Voice - är en relik som lever kvar trots skivbutikernas sotdöd. Nu har även de minskat i omfång och mångfald, men några riktigt bra butiker har de kvar ännu. Annat var det förr när man åkte till London och det fanns skivbutiker överallt, allt från de stora drakarna i flera våningar till entusiastbutikerna med saggig inredning och dedikerad personal.
Jag gjorde det enkelt för mig den här gången och besökte HMV på Oxford Street. Man kan nog inhandla hur mycket som helst egentligen, men jag begränsade mig en hel del. Ett par gamla sköna Queen-plattor blev det. "A Night At The Opera" och "Sheer Heart Attack" fick jag för £ 5 styck. Dessa godingar hade jag bara på vinyl och nedladdade ful-filer (läs Pirate Bay) innan. Dessutom kom jag ut därifrån med senaste Aerosmith-given "Music From Another Dimension" och Nya KISS-plattan "Monster" för £ 7 pund styck. Mycket bra pris för helt nya skivsläpp.

Som lök på laxen slängde jag med industrikungarna Rammsteins "Liebe Ist Für Alle Da" och en samling med mangelmästarna Slipknot betitlad "Antennas To Hell", man måste ha lite brutalmangel att avreagera sig med ibland.

Det hände förstås oändligt mycket mer dessa dagar i underbara London, men jag nöjer mig med dessa små betraktelser. Fotboll, musikinköp, trivsamma människor och förstås en hel del pubar. Livet är gott ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar