onsdag 26 december 2012

Lika bra som väntat

Nu är julen avklarad och paketen uppslitna. Som vanligt lockar de hårda klapparna mest och då framförallt de som är hårda i dubbel bemärkelse.

Jag hade önskat nya Led Zeppelin-boxen Celebration Day, och minsann så fanns den gömd innanför julpapperet på ett paket under granen. Boxen finns i många olika versioner, och den jag fick var med 2 CD + 2DVD, vilket var precis vad jag önskat.

Led Zeppelin har en närmast löjligt hög kvalitetsnivå och Celebration Day frångår inte den statistiken. Det är helt enkelt fantastiskt bra hela vägen. Ni har säkert läst recensioner både här och där så jag känner inte att jag behöver fördjupa mig mer än att helt enkelt konstatera att det här säkert är den bästa livedokumentationen som finns med dessa titaner inom den hårda rocken och antagligen en av de bästa liveupptagningarna överhuvudtaget i rockhistorien. Led Zeppelin har alltid varit måna om sitt varumärke och ett led i det förvaltandet är att inte åka runt som någon nostalgicirkus och mjölka sina fans på pengar och sig själva på respekt. Förutom ett litet gästspel på Live Aid 1985 är det här första och med stor sannolikhet enda gången bandet återförenas. Magin är vidmakthållen, och det är helt i sin ordning när man levererar så förtjänstfullt. Att London är spelplatsen känns också helt logiskt, man återvänder till fäderneslandet och hyllar sin forne skivbolagschef och vän Ahmet Ertegun helt fläckfritt.

Celebration Day är ett måste för alla som var med när det begav sig och vill återuppleva ett av de bästa banden som någonsin funnits. Celebration Day är förresten ett måste för alla med känsla för kvalitet och suverän musik. Epitetet världsklass har sällan varit mer passande än här, och det enda man kan beklaga är väl att man inte befann sig på plats i London den där magiska decemberkvällen 2007.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar