måndag 4 juli 2011

Iron Maiden på Ullevi

Ja, vad säger man? Iron Maiden och Ullevi är en oslagbar kombination. Jag har varit på plats alla tre gånger de lirat där och varje gång är det helt magiskt. Till och med när de gör det lite svårt för sig och kryddar spellistan med hela fem låtar från nya plattan Final Frontier blir det helt rätt.

Kvällen inleddes med att vi skippade Graveyard och gick in på Ullevi lagom till Sabaton. De är ju lite småcharmiga och var helt klart överväldigade över att få vara förband till sina idoler. Dock tycker jag att de blir en smula ensidiga och likformiga. De berör inte mig i alla fall. Till skillnad då från Iron Maiden, som berör desto mer.



Efter det lätt psykedeliska introt till titelspåret, så var det hela igång med full kraft och bandet var i god form. Av de nya låtarna fungerade i mitt tycke den förmodat blivande klassikern "The Talisman" samt 11-minuterseposet "When The Wild Wind Blows" bäst. Jag ska inte skriva en fullödig recension, för det finns det redan så många andra som gjort i otaliga forum och mediaformat. Jag konstaterar i alla fall att Iron Maiden har mycket kvar att ge och de besitter fortfarande förmågan att skapa ny relevant musik. Kombinerat med en låtskatt som andra band skulle döda för har järnjungfrun alla ess på hand. Dickinsons fenomenala röst är intakt och vitaliteten är fortsatt stark.

Det här var sjätte gången jag såg Iron Maiden, och de är alltid svinbra på scen. Här är ett band som bryr sig om fansen och inte bara cashar in enkla stålar. När Bruce från scenen i fredags utlovade fler turnéer så känner man sig sig trygg i förvissningen att det kommer att bli bra även då. Betyg på detta gig blir full pott - utan tvekan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar