torsdag 7 juli 2011

Public Service Rules OK

All cred till Sveriges Television som sände Big Four från Ullevi i söndags. Denna eminenta lilla tilldragelse som jag, och dryga 50 000 till, hade äran att få bevista var helt klart värd att ses av hela svenska folket.

Det känns som att SVT i nuläget är det enda TV-bolaget med såväl intresse som kapacitet att genomföra en sändning av den här kalibern. Bara tanken på en adrenalinstinn Peter Jihde med halva körslaget som side-kick på fyran eller en av reklam fullständigt sönderklippt sändning på någon annan reklamkanal framkallar rysningar. Per Sinding-Larsson är en nestor i dessa sammanhang, och det gläder varje metalhead att SVT gjorde detta.

2005 var jag på plats på Ullevi för att se Iron Maiden, och även då utförde SVT en kulturgärning som sände den konserten. Jag har alltid varit präktig och gladeligen betalat min TV-licens, inte minst av ideologiska skäl, och om  det innebär möjligheten till sändningar av hårdrockskonserter så ser jag ingen anledning till att sluta med det.

Enda tråkiga är ju att man inte sett sändningarna direkt, men eftersom det beror på att man satt på plats inne på själva arenan får det självfallet betraktas som en smärre fadäs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar