onsdag 2 november 2011

Boken Access All Areas

Jag håller just nu på och plöjer boken "Access All Areas" av Anders Tengnér vilket är ett tveeggat svärd. Å ena sidan är boken precis så frustande underhållande som jag hoppats på, full av anekdoter och värdelöst vetande som nördar som jag bara älskar att få ta del av. Mycket av det som Tengnér skriver om kommer jag ihåg från hans jobb på OKEJ och Rocket samt de TV-program han ledde.

Många av intervjuerna han refererar till har jag sett i hans program från åttiotalet. Helt underbara samtal och filmklipp med många av de stora hjältarna. Jag kommer exempelvis ihåg programmet Metalljournalen där Anders hoppar fram framför kameran och säger ungefär så här: "Nu alla barn blir det riktigt läskigt, för här kommer WASP med I Wanna Be Somebody". Stor humor för oss som var med.

Å andra sidan är boken rent journalistiskt på OKEJ-nivå. Enkelt skrivet, lite hafsigt rentav, och man får känslan av att i sin iver att få berätta om alla sina möten med hårdrockens stora så missar Tengnér många förjupande detaljer. Synd, men vem är jag att klaga egentligen? Jag får ju chansen att via boken återuppleva det årtionde som betytt mest rent musikaliskt, och det decennium som präglat mig mest.

Läs boken om du vill bli underhållen och minnas tillbaka, men förvänta dig inga djupa analyser och människoporträtt. Ibland räcker det förstnämnda dock långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar