söndag 6 november 2011

Ett stycke brittisk musikhistoria

Som bekant var jag i London igen för några veckor sedan. I min eufori över att få hålla Gene Simmons bas inne på Hard Rock Café, som jag plågade er med i ett tidigare inlägg, glömde jag nämna en annan stor upplevelse med musikanknytning.

Battersea Power Station är från början ett kolkraftverk i London. Det konverterades till fjärrvärmeanläggning med åren och drevs mellan 1939 och 1983. Hur intressant denna historielektion än kan tyckas, så undrar vän av ordning förstås var kopplingen till musik kommer. Initierade själar har ju förstås redan koll på att det var just Battersea Power Station som prydde omslaget på Pink Floyds album "Animals".

Vi var nere i Wimbledon en sväng, och skulle tillbaka mot Earls Court på District Line. Den var avstängd, vilket vi visste då vi hade fått skumpa på lokalbussen ner till tennisens mecka. Nåväl, nu fick vi tipset av serviceinriktade järnvägstjänstemän att ta pendeltåget via Clapham Junction upp till Victoria för vidare färd mot Earls Court. Sagt och gjort, vi klev upp på tåget.

Jag står och funderar på om inte Battersea Power Station borde ligga här någonstans. Vid tidigare besök i London har jag sett det över Themsen från Westminster-hållet. Just då tittar jag ut genom sidorutan och finner att jag stirrar rätt in i tegelväggen på kraftverket. Jösses, nu blev det bråttom att få fram kameran. Jag ber dottern att ta några bilder, tyvärr har jag inte tillgång till dem just nu för publicering här, innan kraftverket försvinner bakom oss.

Det kan tyckas en smula nördigt och kulturellt inskränkt att fästa så stor vikt vid ett bedagat kraftverk, men alla som kan sin musikhistoria förstås känslan av att befinna sig så nära en i det avseendet historisk plats. Lite samma känsla som när jag gick över Abbey Roads övergångsställe i våras, även om det förstås var en ännu större upplevelse.

Battersea Power Station har dessutom använts av såväl Alfred Hitchcock i filmen "Sabotage" och inspelningen av den underbara fisksketchen i Monty Pythons "The Meaning Of Life" gjordes här. Även filmer som The Whos "Quadrophenia" och Batman-rullen "The Dark Knight" har haft kraftverket som inspelningsplats. Så kom inte och säg att det inte är en historisk plats, nördigt eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar