söndag 1 april 2012

Underworld Awakening höll måttet

Var nyligen och såg fjärde filmen i Underworld-serien. "Underworld Awakening" som titeln lyder utspelar sig ett antal år in i framtiden jämfört med de föregående delarna. I det här avseendet räknar jag bort tredje delen i serien, då den var en prequel till de två första och dessutom inte hade Kate Beckinsale med som mer passande dragplåster. På så sätt är det här tredje delen som handlar om Selene, den vampyr som Beckinsale gestaltar.


Rörigt? Nåja, för er som inte sett filmerna förstås,men ni är kanske inte intresserade ändå av det ständigt pågående kriget mellan vampyrer och varulvar. Övriga initierade har redan full koll. Själv är jag barnsligt förstjust i de här filmerna och dess sköna mix av gotisk stämning, rå action och övernaturligt tema. På något plan tilltalar dessa filmer mig och jag kan egentligen inte förklara det helt, bara konstatera att jag aldrig tröttnar på dem och slukar dem gång på gång. Att alla vampyrer dessutom talar ruggigt sofistikerad brittiska adderar förstås en hel del på pluskontot för en rättrogen anglofil som yours truly. Jag läste någonstans att Underworld-filmerna är som Twilight-filmer för vuxna. Beskrivningen stämmer rätt bra, tycker jag. Twilight-rullarna gillar jag inte.

Senaste tillskottet i Underworld-serien är mer action och mindre mystik, för att sammanfatta det hela. Från första filmrutan är det öppet spjäll ända till den sista håriga besten är dräpt av Selenes och de övriga vampyrernas tunga vapenarsenal. Ska man invända mot något är det väl just det, avsaknaden av de mer mystifierande scenerna i olika medeltidsslott som de första filmerna kombinerade actionsekvenserna med. Detta är dock inget som avgör huruvida "Underworld Awakening" är sevärd eller inte. Gillar man dessa filmer kommer även nytillskottet att passa ypperligt. Totalaction hela vägen - helt underbart. Jag är som bekant såld, och rekommenderar hela filmserien till alla och envar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar