söndag 27 maj 2012

Ännu en intressant biografi

Som bekant gillar jag att plöja igenom biografier. Framför allt berättelser om olika rockartister brukar intressera, men det kan även handla om andra personer. Senast dissekerade jag Patrik Sjöbergs bok "Det du inte såg" och den var tvivelsutan underhållande. Är det någon svensk idrottsstjärna som är rock 'n' roll så är det nog Patrik Sjöberg. Markus Lutteman, som även var författare till boken "El Choco" - en stark berättelse om svenske Jonas som satt många år i Bolivias tuffaste fängelse - har varit behjälplig i arbetet. Duon har åstadkommit en bok som måhända inte är ett litterärt mästerverk men ändå mycket intressant.

Sjöberg har ju en viss stil och attityd som verkligen sticker ut och här får man en del av svaren varför. En tuff uppväxt med trasigt hemförhållande och förstås övergreppen från tränaren och styvpappan Viljo Nousiainen skapade den personen vi känner som världsstjärnan Patrik Sjöberg. Själv har jag ett kluvet förhållande till honom. Å ena sidan tycker jag det är skönt med någon som inte lamt anpassar sig efter normerna och är en frisk fläkt i ankdammen Sverige. Å andra sidan kan jag ibland tycka att Sjöberg blir en karikatyr av sig själv. Han ska alltid upprätthålla imagen och vara den som får sista ordet.

Jag rekommenderar i alla fall absolut boken till alla som är intresserade av biografier, här finns mycket intressant att ta del av. Lättläst och upplysande redovisar boken naket och utlämnande historien om en av våra största idrottshjältar genom tiderna.

Man kan ha många åsikter om personen Sjöberg, men hans idrottsliga livsgärning står oantastad. 2.42 är 2.42, helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar