tisdag 1 maj 2012

Status Quo här igen

Ja, då var biljetterna inhandlade. Status Quo, dessa giganter i ordets rätta bemärkelse, kommer ånyo till Sverige för en sommarturne. Sist det begav sig var 2010, då vi var i Stenungsund och sveptes iväg av en makalös uppvisning under bandets tältturné.

Nu kommer man igen och gör en landsortsturné. Därför får vi lämna Göteborg för att bege oss till Marstrand några mil norrut. Inget fel i det, jag tycker greppet i sig är ganska befriande. Varför inte låta folk utanför storstäderna ibland få chansen att se sina favoriter utan att behöva resa så långt? Själv ser jag inget problem i att någon gång få åka ut en bit för att avnjuta mina hjältar.

Det här blir sextonde gången som jag ska stå och hoppa en smula infantilt och sjunga med i alla klassiker, och jag vet att många tycker det är en smula over the top. Jag kontrar helt enkelt med att det finns folk som ser sina favoriter så många gånger under bara en turné, så om jag har sett dem sexton gånger under dryga trettio år så är det ändå hyfsat vettigt.

Status Quo är mitt husband sedan jag var liten. Jag har som sagt sett dem fler gånger än vad som kanske är hälsosamt, jag har varit med i fancluben, jag äger över hundra plattor och otaliga VHS- och DVD-filmer samt bootlegs. Det är ett band som jag alltid kan komma tillbaka och njuta av.

Dessutom är Status Quo live 2012 på många vis lika bra som de var 1981 då jag såg dem första gången. På platta är de poppigare och mer snälla, men live är det minst samma ös - och man slipper långa trumsolon och gitarrditon som var kutym förr i tiden. Den lätt torra brittiska humorn är intakt, liksom det oerhörda gunget. Låtskatten är ovärderlig och outsinlig. Att man är löjligt samspelt är förstås helt givet.

Återstår bara, förutom att något skulle strula förstås, att hoppas på bra väder och bra förutsättningar runt omkring. Att Status Quo själva gör vad de ska tvivlar jag inte en sekund på. Om ni har chansen att se dem under någon av de tolv spelningarna de gör landet runt i sommar - ta den! Ni kommer inte att bli besvikna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar