onsdag 22 augusti 2012

Vital trash som imponerar

Ett av banden som uppträdde på Skogsröjet i somras var trash-veteranerna Testament. Jag nämnde dem som hastigast i min resumé från festivalen där de skoninglöst mejade ner allt motstånd i ett inferno av taggtrådsriff och volymmattor.

Dessa amerikanska veteraner har inte tidigare fångat mitt intresse i någon större omfattning. Visst, de har funnits där i periferin bakom de stora elefanterna i genren men aldrig fått det stora genombrottet.

Nu har man släppt plattan "Dark roots of earth" och kanske, kanske är det nu dags för en revansch. Vad vi talar om här är nämligen en vital spark rätt upp i de bakre regionerna på herrar Hetfield och Ulrich liksom en käftsmäll till övriga i den så kallade trash-eliten. Skivan är i sanning monumentalt stark och helt klart Testaments finaste stund hittills. Eniga skribenter hyllar skivan och vem är jag att tala emot? Årets trash-platta utan tvekan och absolut en av de bästa släppen i år över huvudtaget.

Kul att bli såpass överraskad av ett band som ju i logikens namn borde ha sin kreativa formtopp långt bakom sig. Glädjande också med tanke på det cancer-elände som bandet genomled för några år sedan. Just nu regerar Testament den klassiska trash-scenen tillsammans med ett återuppväckt Megadeth. Så tycker i alla fall jag. Metallica, någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar