tisdag 9 oktober 2012

En uppryckning värd namnet

Sweden Rock Festival hade något av ett mellanår, tycker jag. Denna min favoritfestival har alltid radat upp mästerliga bokningar, och den familjära stämningen på området är suverän. Nu är det ett tag sedan jag var där, beroende på jobb och andra omständigheter. Ofta har jag förbannat min olycka när jag av olika orsaker inte kommit iväg. I somras kände jag inte så. Givetvis var det många bra band där, men headlina med Twisted Sister, Motley Crüe och Soundgarden kändes ljumt. Motörhead, Blue Öyster Cult och Fish hade varit kul bland annat, men det kändes ändå OK att vara hemma i år.

Nästa år verkar det bli en uppryckning att imponeras av. Inte nog med att man redan signat Status Quo, UFO, Krokus och Demon. Två headliners är klara, och det är inte vilka som helst. Att Rush kommer har ju varit känt länge, och det har jag skrivit om här tidigare. Nu är dessutom gossarna som använder mer make-up än en hel cheerleadinggrupp klara. KISS kommer till Sweden Rock, och det känns faktiskt oerhört kul och förvånansvärt fräscht.

Jag såg dem senast i Malmö 2010, och jämfört med de andra gångerna jag bevistat en KISS-konsert var det giget fantastiskt vitalt och piggt. Thommy Thayer och Eric Singer må vara inhoppare och avlönade anställda, men deras kompetens och spelskicklighet överstiger herrar Frehley och Criss med hästlängder - åtminstone om man jämför med hur dessa båda lät på slutet.

Som sagt, Sweden Rock festival ser ut att bli riktigt, riktigt bra nästa år. Återstår att se om man fortsätter i den här goda stilen med resten av bokningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar