måndag 29 oktober 2012

Ingen dans på rosor

Triviums skinnplågare Nick Augusto uppvisade sina slitna händer för världspressen nyligen. Det kan måhända vara av sekundärt intresse för gemene man, men som gammal trumslagare minns jag själv hur massakrerade fingrar och handflator kunde vara efter intensivt skinnpiskande. Ofta använde jag tunna handskar med avklippta fingrar för att skona händerna. En viss känsla gick kanske förlorad, men å andra sidan kunde man använda händerna till annat efter att man lagt trumstockarna på hyllan för dagen.

Just trash-trummisar har det extra slitigt förstås. Det gäller ju att ösa på för allt vad tygeln håller, och dessutom smiska materialet i ett hänsynslöst tempo. På en turné - som i Nick Augustos fall - så kan konsekvenserna bli smärtsamma. Tivium-trummisens goda råd till hugade spekulanter är att aldrig börja pilla på de blåsor som uppstår på framför allt tummarna. Då kan det bli som på bilden. Aj, aj.

Det gäller förstås gitarrister och basister också. Innan man bygger upp rejäla valkar så kostar det på att snida fram riff och solon. Själv har jag bara fuskat lite lätt på sexsträngat, och aldrig byggt upp några förhårdnader så det gör alltid ont när jag ska försöka lira. Detta i kombination med en bristfällig talang på instrumentet gör att jag håller mig till trummor i den mån jag spelar något. Med handskar.

Ja, till alla hugade personer som tänker starta en karriär inom rockmusiken. Kontakta ett lokalt skyddsombud innan, för risken för kroppsskada är avsevärd. Om du nu inte väljer att spela syntmusik förstås. Då är nog problemet mer på det mentala stadiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar