lördag 6 oktober 2012

Iron Maiden åter här

Evighetsmaskinen Iron Maiden är nu ånyo på gång med en världsturné. För att vara exakt så håller man ju egentligen på i skrivande stund, då bandet varit i USA och turnérat. I sommar kommer man till Sverige, närmare bestämt 13/7 på Friends Arena i Solna.

Givetvis måste man försöka ta sig dit, och första steget i en sådan procedur är att införskaffa biljetter. Själv befann jag mig i London på dagen för biljettsläppet, men som tur är så har jag pålitliga vänner - tack, Janne - som fixade inköpen, så nu återstår bara att hoppas på att allt klaffar och man kommer iväg.

Än en gång så kommer järnjungfrun att turnéra i nostalgins tecken, har jag förstått. För några år sedan gjorde ju bandet en revival på Powerslave-turnén, och nu har turen kommit till Seventh Son Of A Seventh Son-ditot. Klart att nostalgifaktorn blir blir hög som en rastafari på reggaefestival när man går under flaggen "Maiden England".

För min del är glädjen total när Iron Maiden vältrar sig i nostalgi. Jag tillhör dem som håller deras senaste plattor från "Brave New World" fram till "The Final Frontier" oerhört högt. Det är total världsklass rakt igenom, men nostalgi och tillbakablickar är ändå något speciellt. Det känns som att det kan bli en riktigt högoktanig afton i sällskap av gamla favoriter framförda med högsta möjliga kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar