söndag 14 juli 2013

Dags för Skogsröjet igen

Om ett par veckor är det så dags för den lilla gemytliga festivalen Skogsröjet igen. Förra året briljerade man med bland annat Alice Cooper och Anvil, och även om uppsättningen är något svagare i år så ska det bli kul att se bland annat Helloween och Twisted Sister. De sistnämnda är måhända lika mycket nostalgikick som egentligen kvalitetsunikum, men jag har lyckats missa dem i alla år så det är sannerligen på tiden. Dessutom är Dee Snider en entertainer av bästa märke. Tyska pumpagubbarna har jag också på något vis missat, så det ser jag fram emot med förväntan.

Andra förväntade höjdpunkter är Pretty Maids och Lita Ford bland annat. Danskarna har jag inte sett sedan Monsters Of Rock på Valle Hovin i Oslo 1988 och med senaste två starka plattorna i bagaget borgar det för en bra spelning. forne Runaways-gitarristen hoppas jag har skärpt till sig sedan debaclet på Sweden Rock Festival häromåret, för mycket bra låtmaterial finns det tvivelsutan.

Man kan tycka att en hårdrocksfestival ute på landet i en genuin bondhåla är sekundär och fånig, men jag måste säga att trivselfaktorn i kombination med att den lilla lokala musikföreningen de facto lyckas landa många kända akter gör Skogsröjet till en angelägenhet. Att prisnivån är ovanligt human är förstås ett extra plus. Enda minusposten är att man tidigt var ute och annonserade med Arch Enemy, men att de ställt in alla årets festivalgig. Mycket tråkigt då jag gärna sett dem, men inte festivalens fel.

Det har blivit många konserter i sommar, varav tre festivaler och monumentala Iron Maiden, så det är måhända lite tur för plånbok och trumhinnor att det inte är några för mig kända och intressanta evenemang på gång efter Skogsröjet. I skrivande stund bör tilläggas, för något säger mig att det bara är en tillfällig paus innan höstens turnéer drar igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar