söndag 1 juli 2012

The Beatles alltid tidlösa

Har i skrivande stund på nytt snöat in på The Beatles. The Fab Four från Liverpool behöver sannerligen inte någon närmare presentation, i synnerhet inte från mig, men de är i sanning legendarer.

Musik av den här kalibern är också tidlös, vilket visas av att nya generationer ständigt upptäcker deras musik. Här hemma lyssnar även ungdomarna med stor förtjusning på de otaliga klassiker som beatlarna skapat.

För egen del är det mycket av de sena utgåvorna i repertoaren som snurrar just nu. Abbey Road-plattan går varm, men även Sgt Pepper - förstås - tål att gå på repeat. Just transformeringen från popgäng till i sina stunder ganska tungt rockband är fascinerande. Det som skiljer Beatles - och Rolling Stones för den delen - från övriga band som kom fram på sextiotalet var just förmågan att hålla sig relevant och nyskapande så lång tid.

Att jag håller på att läsa boken "Minnen av John Lennon", en sammanställning som Yoko Ono gjort där allehanda personer, mer eller mindre kända, öppet berättar om sina minnen av denne kulturikon har förstås påverkat att jag åter plockat fram mina Beatles-plattor.

Som sagt, allt som ska skrivas om The Beatles har gjorts tidigare så det ska jag inte ge mig in på. Jag nöjer mig med att kort konstatera att något mer inflytelserikt och totalt världsomvälvande band kommer vi sannolikt aldrig att få se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar