söndag 15 juli 2012

Välkomna tillbaka till rampljuset

Ett av mina favoritband har börjar röra på sig en efter en lång tid i kreativ koma. Aerosmith har äntligen ett nytt album på gång. Till hösten släpper man nya given "Music From Another Dimension" och nu har första singelsläppet - om sådant ens finns längre i dessa tidevarv - kommit. Jag såg videon till "Legendary Child" idag och den lovade gott. Förutom att låten var riktigt bra visar historien i videon upp en påtaglig självdistans och en stor portion humor i ingressen där man driver med sig själva och allt bandet gått igenom. Det känns som att bandet är tillbaka i god form och redo för att ånyo skapa storverk.

Jag har med nöje avnjutit dessa Boston-söner under många år. Egentligen upptäckte jag dem på riktigt först när de släpade sig ut ur drogdimmorna och gjorde comeback med vassa plattan "Done With Mirrors" 1985, även om jag hade ett par plattor sedan innan. Bland annat dubbel-liven "Live! Bootleg" fanns i samlingen redan tidigare. Nåväl, jag införskaffade snabbt hela övriga back-katalogen, och var självfallet på plats på Hovet under Pump-turnén några år senare. De var enormt vitala och högintressanta under tiotalet år därefter, innan spiralen vände ner igen.

Det är nu ett bra tag sedan Aerosmith släppte någon riktig kioskvältare. Man får gå tillbaka till "Nine Lives" som kom redan 1997 för att finna senaste högoktaniga plattan. "Just Push Play" som följde 2001 var blek, och bluescoverplattan "Honkin' On Bobo" från 2004 tycker jag är av mindre värde. Att man dessutom gödslat marknaden med otaliga samlingar har ju känts mest trist i väntan på något nytt.

Desto roligare då att det verkar som att den kreativa ådran slutat sina, och att man dessutom verkar lagt alla meningskiljaktligheter åt sidan för att koncentrera sig på det man gör bäst, musik. Nu gör ju en låt inget helt album, förstås, men det lovar som sagt gott. Hoppas bara att man ger sig ut på vägarna igen, och att de hittar hit. Live har ett - drogfritt - Aerosmith alltid varit av mycket hög klass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar