onsdag 22 februari 2012

Fynda på årets bokrea

Vid denna tid varje år är det bokrea, det lär väl vara allmänt bekant. Förr var jag en frekvent gäst på reorna och fyndade högt och lågt. Jag läser fortfarande lika mycket, men med åren har jag inhandlat mer och mer pocketböcker istället för inbundna verk. Orsakerna är framför allt två. Prisnivån är human, och en pocketbok är alltid lätt att ta med på resor och dylikt.
Inbundna böcker är ändå lite mer rejält och "äkta", lite som att jämföra en inköpt CD med en hembränd. Därför planerar jag att fynda lite på årets rea.

Bengt Liljegren har skrivit boken "Pink Floyd - musiken, människorna, myterna", och det är ett verk jag länge suktat efter. Med tanke på alla översvallande recensioner boken fått, känns det som att det blir en högtidsstund att få fördjupa sig i detta gamla fina brittiska rockbands historia.

Andra boken är den försmådda Europe-gitarristen Kee Marcellos biografi "Rockstjärnan Gud glömde". Den gode Kee verkar ligga i luven ganska rejält på sina gamla vapendragare och ska bland annat stämma dem för förlorad inkomst, har jag förstått. Denna fejd vet jag inget om, och tar därför inte ställning för någon sida. Boken handlar dessbättre inte om detta - förutom i ytliga betraktelser - utan det är helt enkelt berättelsen om hur det gick till bakom kulisserna i ett dekadent rockstjärneliv. Likheterna med "The Dirt" eller "I am Ozzy" finns förstås där, men det ser jag bara som bonus.

Ett par tips, alltså, till er som gillar rockbiografier. Passa på nu under rean, det tänker jag göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar