onsdag 29 februari 2012

Oväntad kulturgärning i SVT

Hoppsan. Av en ren slump råkade jag höra en påannons rörande SVT:s gramgoa mysprogram Gokväll häromdagen. Det är - förstås - ett program jag aldrig ser normalt, då målgruppen är en helt annan än undertecknad. Jag lovar. Nu skulle det dock vara med en dokumentär om Jethro Tull i programmet. Mycket intressant förstås, och jag slog på TV:n i bakgrunden för att invänta sagda dokumentär.

Jodå, visst dök det upp en liten berättelse om detta eminenta brittiska folkrocksinfluerade gäng. Det var mycket intressant och givande, men ack så kort. Efter bara dryga tio minuter var det plötsligt slut. Under några få minuter avhandlade man således ett band som hållit på sedan slutet av sextiotalet. Det kändes väldigt snuttifierat. Jag förstår att det var ett utdrag ur en betydligt mer omfattande redogörelse av Jethro Tulls historia, men lite snuvad på konfekten blev man.

Kanske man inte ska förvänta sig mer i ett forum som Gokväll, förstås. Om inte annat blev jag påmind om varför detta program inte följs slaviskt, och en kulturgärning i det lilla är ju bättre än ingen alls. SVT är ju onekligen obestridliga giganter inom området dokumentärer i det här landet ändå, så de är förlåtna denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar