lördag 17 december 2011

Spotify borde vara optimalt

Jag, liksom många andra, har förstås anammat Spotify som en möjlighet att tillgodogöra sig musik och på ett smidigt sätt kunna ta med sig sina favoritartisters alster var man vill. Visst, det bärbara formatet har ju funnits länge. Jag som är i mogen ålder minns ju de gamla portabla spelarna med kassettband, varav Sonys Walkman var flaggskeppet. Senare kom bärbara CD-spelare,  mp3-spelarna och nu streamingtjänsterna.

Då jag tillhör det utdöende släktet som faktiskt fortfarande köper fysiska skivor - om än i mindre skala än förr -  använder jag gärna Spotify till att även lyssna in mig på artister jag är nyfiken på och kan tänka mig att spendera pengar på. Det som är trist i sammanhanget är ju då att vissa bolag, inte minst inom metalvärlden, valt att lyfta bort delar av eller rentav hela sitt stall av artister. Orsaken stavas pengar. Man anser att man får för lite betalt av Spotify för musiken. Synd, för egen del skulle jag gärna kunna betala någon femtiolapp mer per månad om det kan hjälpa Spotify att premiera upphovsrättsmakarna. Jag menar, 99 kronor per månad är ju oerhört prisvärt för så mycket musik, och några tior till vore fortfarande mycket billigt. Sedan kan ju den bortskämda generationen, som vill ha allt precis gratis, gnälla bäst de vill. En hundring är svinbilligt, så är det bara.

Ett annat aber med Spotify är att en hel del gamla kultgrejor inte heller står att finna. Nu fattar jag också att de inte kan ha all världens obskyr musik i sitt utbud, men en del hyfsat normal gammal musik saknas. Ta bara giganter, tillika fantastiska artister, som Led Zeppelin, AC/DC, Pink Floyd och Beatles som samtliga av olika orsaker saknas på Spotify. Om inte annat så vore det en kulturgärning för nästa generation att få chansen att smidigt upptäcka sådana titaner inom musiken.
Nu finns det ändå såpass mycket att lyssna på, så problemet är måhända marginellt. Inte desto mindre medför detta att min mp3-spelare ännu inte kan pensioneras, för en del av mina - lätt udda kanske - favoriter finns icke som streamad variant.

Nåväl, i det stora hela är Spotify helt suveränt och en del av framtiden. Magsura skivbolag får försöka anpassa sig till tekniken istället för att bekämpa den. Som sagt, jag handlar fortfarande plattor så jag har viss förståelse, men utvecklingen kan man aldrig stoppa. Metallica och en del övriga gjorde ju ett klavertramp av oanade mått när de tog strid mot sina egna fans en gång i tiden, så artisterna har också en startsträcka till acceptans i många fall.
Hur som haver, det återstår att se vad framtiden ger, just nu känns streamingen som ett schysst komplement till fysiska inköp och därmed är jag i nuläget nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar