lördag 17 december 2011

Underworld Awakening snart här

Jag har en soft spot för Underworld-filmerna, första filmen av de hittills tre har jag sett mer gånger än jag kommer ihåg. Det som jag främst föll för var den sköna gotiska stämningen som genomsyrar filmen. Allt är filmat i ett genretypiskt blåaktigt ljus och effekterna är stilistiskt tjusiga och föredömligt bombastiska.

Jag går inte in närmare på handling och manus här. Ni som vet vad jag pratar om behöver inte dylikt faktarapande och övriga är nog antagligen inte intresserade ändå. Man kan kort säga att handlingen i alla filmerna spinner runt en uråldrig konflikt mellan varulvar och vampyrer - de sista tveksamma slutar nog läsa här - som nu tagit steget in i den moderna världen med allt vad det innebär med vapen, effekter och fart. Vi talar alltså om en mix av fantasy och action, och i mitt måhända pubertala tycke är det riktigt underhållande dessutom.

Vampyrernas skönt brittiskt klingande uttal är en bonus för en anglofil som jag själv, och när det gäller musiken är den bitvis blytung. Rispiga gitarrer, svintungt komp och mycket taktfast metal som ackompanjerar de otaliga fartfyllda sekvenserna. Danny Lohner från bland annat Nine Inch Nails och Marilyn Manson är mastermind bakom soundtracket, som även innehåller insatser av medlemmar från exempelvis Tool och Red Hot Chili Peppers. Industriellt och manglande - helt ypperligt till gotisk action faktiskt.

Nu kommer ytterligare en installation i serien. Fjärde filmen är på gång, och självfallet ska inte den missas. I mars ska den ha premiär här i Sverige, och det blir de facto den första i fyrklövern som går upp på biograferna. Kate Beckinsale är tillbaka i huvudrollen, efter att ha överlåtit den åt Rhona Mitra i tredje delen, och det känns helt rätt. Återstår att se huruvida den nya filmen kan leva upp till sina föregångare. Jag tänker i alla fall inte missa tillfället att få se en installation i serien på bio. Det kan bli hur bra som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar