onsdag 25 januari 2012

Amerikanskt sämre än svenskt

Var nyligen och såg den amerikanska nyinspelningen av "Män Som Hatar Kvinnor" för en tid sedan. Jag gillade den svenska förlagan mycket, och fann  - som så många andra - Noomi Rapace närmast perfekt i rollen som Lisbeth Salander. Det var således spännande att se huruvida Rooney Mara skulle fixa att gestalta rollen.

Jag kan inte förstå varför jänkarna alltid envisas med att spela in sina egna versioner av filmer. Det är långt ifrån alltid det blir lyckat. Jag vet att de vill ha sina egna stjärnor, och att de av någon anledning verkar har oerhört svårt att läsa textremsor på filmduken. Nåväl, den här gången hade regissören David Fincher och filmbolaget i alla fall den goda smaken att inte flytta hela historien till något lämpligt amerikanskt samhälle utan faktiskt välja att spela in filmen i Sverige.

Resultatet blev absolut bra och sevärt, men helt klart är svenska versionen att föredra. Noomi Rapace är överlägsen Rooney Mara - som ändå inte är dålig -  i sin gestaltning, och då "The Girl With The Dragon Tattoo" inte tillför någon extra dimension till filmen eller boken förstår jag inte varför man spelade in en ny version.

Introt till filmen är dock suugestivt och stiligt. Snygg grafik ackompanjerat av en stilig version av Led Zeppelins "Immigrant Song" signerad Trent Reznor från Nine Inch Nails. Jag antar att de valt den låten mycket på grund av texten. "We come from the land of the ice and snow..."

Summa summarum, en sämre version än originalet, men absolut sevärd. Daniel Craig och Stellan Skarsgård är som vanligt kompetenta, och filmen fungerar som en hygglig thriller. Vänta dock till DVD-släppet, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar