fredag 27 januari 2012

Fallna hjältar nu igen

Onekligen är det så att åren går och alla blir äldre. Som en logisk konsekvens av detta inträffar sjukdomar och i värsta fall bortgångar för en dessvärre växande skara av de musikaliska barrikadskämparna man hyllat genom åren. Ronnie James Dios bortgång och Tony Iommis cancer är två väl omskrivna exempel. Clarence Clemons från E Street Band gick bort i en stroke och Gary Moore dog under mer oklara omständigheter, troligen drogrelaterade.

Nu är det så dags igen. Per Odeltorp, givetvis mer känd som Stig Vig i punkreggaegänget Dag Vag somnade in i sitt hem häromdagen. Ledsamt, tycker jag, även om det nu är några år sedan jag lyssnade mer aktivt på detta sympatiska band. Annat var det förr, jag minns speciellt Folkets Park i Norrköping 25 maj 1982. Dag Vag, tillsammans med Eldkvarn och Ebba Grön, genomförde en sagolik kulturafton som i kombination med lätt rusdrycksförtäring var helt magisk. Kult var ordet.

I höstas var vi och såg Hammerfall på Lisebergshallen, och en av anledningarna till att jag ville gå var att mina gamla favoriter Riot skulle vara förband. Dessa amerikaner har jag hissat och hyllat i många år för jag tycker de förtjänar en större publik. De kom tyvärr inte hit då, för sångaren Tony Moore hade insjuknat med stämbandsproblem.

Den inställda turnén gjorde att man aldrig fick se Riot. Bandets grundare och musikaliska motor Mark Reale gick bort i veckan i Chrons sjukdom, en obotlig tarmsjukdom, 56 år gammal. Jag har ytterst svårt att se att Riot fortsätter utan sin centralfigur, och för egen del tycker jag att de gör bäst i låta bandet i dess nuvarande form vila i frid.
Extra tragiskt är det ju att Riot i höstas släppte plattan "Immortal Soul" som var en angenäm skapelse, tillika bandets bästa släpp sedan man slog till med klassikern "Thundersteel" 1988. Man hade således mycket kvar att ge.

Vad kan man lära av detta då? Jo, förutom att vi alla blir äldre och skröpligare så gäller nog devisen att det gäller att passa på när ens hjältar kommer på turné. Ingen lever för evigt - till skillnad från - dessbättre - deras musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar