onsdag 11 januari 2012

Keep up the fight

Alla initierade känner väl till vid det här laget vad som hänt riffens gudfader Tony Iommi. Cancern har sträckt ut sina giftiga tentakler och nått en av hårdrockens förgrundsgestalter, och det känns så trist. Nyheten var allt annat än välkommen och man kan bara hoppas att uppgifterna från Sabbath-lägret om att chanserna till ett tillfrisknande är goda.
Det är ju dessvärre ett alltför ironiskt sammanträffande att Tonys bandkollega och långtida samarbetspartner Ronnie James Dio gick samma öde till mötes för bara ett par år sedan. I dennes fall blev utfallet som bekant det slutgiltiga och värsta. Återstår bara att hålla alla tummar för att historien inte ska upprepa sig.

I maj ska ju Black Sabbath inta Stockholms Stadion och Malmös dito veckan därpå. Jag är fullt medveten om att det viktiga är att strängbändargurun blir frisk, och huruvida de kommer hit eller inte i sammanhanget är mindre viktigt. Inte desto mindre kan man förstås inte låta bli att befara och frukta att turnén blir inställd eller avkortad. På Sonisphere-festivalen 2010 skulle Heaven & Hell uppträda - Black Sabbath med Dio på sång för de som till äventyrs inte visste detta - men cancern tog Dio innan. Det vore som sagt ett otäckt parallellfall om detsamma skulle ske nu igen. För egen del har jag sett original-Sabbath live så jag klarar mig ur den aspekten, men det betyder inte att jag inte vill se dem igen.

Vi får helt enkelt vänta och hoppas, på att turnén blir av och framför allt på att Tony Iommi besegrar kräftan. Jag säger som Accept så kärnfullt uttryckt det i en låt från plattan Blood Of The Nations: "Beat The Bastards Now".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar